ReCaptcha aj Akismet sú asi 2 najznámejšie technológie ktoré vieme použiť proti spamu. Pre samotného užívateľa je častejšie viditeľná práve reCaptcha, nakoľko overuje návštevníka webu na frontende. Ich cieľom je rovnaká vec – čo najpresnejšie zaručiť aby sa mailové schránky majiteľov webov (a teda aj našich klientov) nezapĺňali spamom a nevyžadanými správami od botov, nelegálnych predajcov až po spamerov, ktorí formuláre vyplňujú z ťažko pochopiteľných dôvodov.
ReCaptcha
Repatcha je technológia od Googlu, ktorá na základe správania užívateľa na webe (napr. pohyb myši, či predchádzajúce pokusy, alebo intenzita využívania reCaptcha technológie) vyhodnocuje či ju vypĺňa človek alebo iba automat resp. robot. V prípade že si „nie je istý“ ponúkne na overenie klasicky známe prostriedky ako výber obrázkov s danou vlastnosťou a pod.
Medzi jej hlavné výhody patrí spoľahlivosť, naozaj overí či ten kto ju vypĺňa nie je robot. Takisto sa jednoducho integruje či už do kontaktného formulára alebo do prihlasovacieho formulára.
Jej hlavnou nevýhodou je, že nekontroluje obsah. Môžem teda hocikto iný potvrdiť reCaptchou že nie je robot no do kontaktného formuláru vyplniť akúkoľvek kravinu a odosielať hravo spam. Samozrejme funguje dobre ako antiSpam technológia, no overuje užívateľa, nie obsah, ktorý zadáva.
Akismet
Akismet je antispamové rozšírenie, ktoré na rozdiel od ReCaptche funguje na kontrolovaní obsahu. Pôvodne vznikol ako filter na spamové komentáre pre WordPress blogy, no neskôr sa jeho funkcie rozšírili aj pre kontaktné formuláre. Funguje na princípe kontroly obsahu, skontroluje všetok obsah vpísaný do kontaktného formuláru a podľa toho vyhodnotí nakoľko sa jedná o spam alebo nie.
Medzi výhody patrí jednoduchosť, užívateľa neobťažuje klikanie na obrázky alebo widget v spodnom rohu obrazovky a ani nespozná že obsah je kontrolovaný. Takisto ako aj reCaptcha je pri miernom použití na osobnom webe zadarmo. Účinnejšie filtruje kontaktné formuláre nakoľko kontroluje aj vyplnený obsah.
Na druhej strane, nedokáže všetko. Nekontroluje vôbec pôvod návštevníka, takže nepomôže pri prihlasovacích formulároch.
Na záver…
Asi najlepšou cestou je použitie Akismetu na kontrolovanie kontaktných formulárov a komentárov, a pre prípadné zabezpečenie prihlasovania použiť ešte reCaptchu ako ochranu proti botom či Brute-Force metódam.